Dato/klokkeslett: Fre 3 Sep 2010 - 21:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

KUN tekniske spørsmål og diskusjoner i dette forumet!

Og NEI, "hvor kjøper jeg xxx" er ikke et teknisk spørsmål. Post i kjøp & salg om det er noe du ønsker å kjøpe / finne.

Vi viser også til forumets generelle regelverk.

Lag nytt emne Svar på emnet  [ 189 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 4 Nov 2006 - 23:46 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

sitter å lurer på om jeg skal gå for power fc på min å, men må man ha masse peil på bil for å holde dette vedlike?

Nissan Skyline R33 GTS-t
Nissan 200sx S14a Z-Edition #116/200 -Solgt-
Audi A3 1,6 8p JE-Design -Solgt-

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 5 Nov 2006 - 01:18 
Avlogget
Styremedlem
Styremedlem
Brukerens avatar

e-manege ultimate hadde jo jeg valgt.. "alt" du trenger av funksjoner å koster ikke no

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 5 Nov 2006 - 17:24 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Andy_s14a skrev:
sitter å lurer på om jeg skal gå for power fc på min å, men må man ha masse peil på bil for å holde dette vedlike?

Power FC er som det er skrevet i denne tråden en ren plug and play. Det vil si at du plugger den i og du starter opp bilen. Skal man optimalisere ett hvilket som helst datasprut så må man reise å få mappet det. F.eks på Bjørnstad bil, dem har veldig bra greie på Power FC. Etter at det er mappet er det ikke noe vedlikehold.

Skal man kjøpe piggyback som Apexi S-AFC II eller E-manage, må også dette mappes for at det skal bli optimalt.

En av de største fordelene med Power FC er at det finnes mye kompetanse på dette ute på nettet, og selvsagt her inne.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 5 Nov 2006 - 18:16 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

SSS skrev:
Andy_s14a skrev:

Power FC er som det er skrevet i denne tråden en ren plug and play. Det vil si at du plugger den i og du starter opp bilen. Skal man optimalisere ett hvilket som helst datasprut så må man reise å få mappet det. F.eks på Bjørnstad bil, dem har veldig bra greie på Power FC. Etter at det er mappet er det ikke noe vedlikehold.

Skal man kjøpe piggyback som Apexi S-AFC II eller E-manage, må også dette mappes for at det skal bli optimalt.

En av de største fordelene med Power FC er at det finnes mye kompetanse på dette ute på nettet, og selvsagt her inne.

Takker for hjelpa SSS, har hørt litt med motorsport-import... Ser ut som de har bra peiling på dette også.

Nissan Skyline R33 GTS-t
Nissan 200sx S14a Z-Edition #116/200 -Solgt-
Audi A3 1,6 8p JE-Design -Solgt-

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 00:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ikke PFC program for både atmosfærisk og resirkulerende BOV? Det har vel ikke E-Manage/Ultimate?

Hah! til og med en som er et null i datasprut har fulgt med i timen... Tror jeg...

X S14

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 08:44 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Raiden skrev:
Har ikke PFC program for både atmosfærisk og resirkulerende BOV? Det har vel ikke E-Manage/Ultimate?

Hah! til og med en som er et null i datasprut har fulgt med i timen... Tror jeg...

EM-blue har ikke dette. Det har heller ikke pfc som jeg kjenner til (selv om problemet med overfueling er mye mindre med pfc). EM-U har en egen innstilling for dette. Da kan man ang hvor mye fuel den skal ha i hvor lang til etter at gasspedalen slippes (måles via tps).

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 09:04 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Raiden skrev:

Power FC har en funksjon som begrenser overfuling ved open BOV. Kan ikke stilles inn, men funksjonen er der iaf.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne: APEXi - Power FC & Hand Controller - D-Jetro
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 13:23 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Nengun skrev:
The Apexi Power FC D Jetro version allows the Air flow meter (Single AFM vehicles) to be detached and Maps Sensors are used in there place.

http://www.nengun.com/catalogue/product/59

Hva er vitsen med det å fjerne AFM? Eller rettere sagt, i hvilke setting er det optimalt?
Når er det hensiktsmessig å kjøpe inn PFC boostcotroller?

Har noen en link til dummy/newbie guide til PFC/EM? Gjerne en fin tabell med oversikt. :D

S13 Kinderegget

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 13:34 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

D Jetro brukes sammen med MAP sensor for å fjerne LMM ja. Da slipper man jo helt problemet med overfueling. Grunnen til å gå fra LMM til MAP er at jo i stor grad rent praktisk. Har man 4" innsug på turboen er det krøkkete å skulle få plass til en luftmengdemåler + luftfilteret. Ihvertfall om man har topmount. Men det sies at man får finere mapping / drivstofforbruk med LMM. Generelt kan man si at det er vanlig å gå for MAP sensor når man kryper et stykke over 400 hk tallet. Men det er ingen fast regel for dette. Hadde man kjørt 2xZ32 LMM så ville disse klart å måle nok luft for de fleste :wink: Og man kan også sette en D Jetro på en helt standard motor om man vil det.

PFC boostcontroller får noen andre uttale seg sikkert om, men mitt inntrykk er at den ikke er så bra. Er mange som sverger til AVCR istedet.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 6 Nov 2006 - 17:34 
Avlogget

Fordelene som fikk meg til å kjøpe D-jetro:

* Ingen restriksjon mellom Luftfilter og turbo.

* Ikke problem med overfueling.

* Enklere å tilpasse rørgang for større turbo.

* Motorrommet ser mye berde ut uten Lmm :wink:

Kan også nevne at sensor og harness kit må som regel kjøpes separat (Map sensor og luft temp sensor).

Bensinforbruket avhenger av hvor mye tid man bruker til å mappe området for vanlig kjøring.

Eneste fordelen jeg ser med L-jetro kontra D-jetro er monteringen.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14 Des 2006 - 13:32 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

flytta inn litt diskusjon fra en salgstråd her:

Eivind2 skrev:
Blackadder skrev:
Pfc og EMU kan sammenlignes og EMU er nok hakket bedre :) + at den er generell og kan brukes på alle biler.
Du tar den du ja.. :roll:

Er enig i at ultimate versjonen er mer lik et standalone annlegg, men det kan fremdeles ikke sammenlignes.

Nå er jo pfc et ganske låst system, med mye mindre muligheter for endringer, enn mange andre sprut, men likevel vil det fungere på en helt annen måte.

Både emu og smt7 er piggyback anlegg på et helt annet nivå enn vi har sett tidligere, og begge gode alternativer.

Jeg lurer på om du Eivind2 kan forklare hva som er bedre på PFC enn EMU? Det holder liksom ikke å si at "det fungerer på en helt annen måte". Ja, EMU er piggyback, men er det så galt å la orginal ECU ta seg av speedometer, aircondition etc. da? Jeg mener det er en liten pris å betale for da å få et generelt sprut som ikke må spesialtilpasses hver bil. Det som er største bakdelen er at det er en boks til å få plass til rent fysisk sett. Jeg forutsetter da at man har ferdig tilpasset kabelmatte som gjør at man installerer den ved å sette i to plugger.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14 Des 2006 - 14:01 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

Merk at jeg har ikke sagt at pfc nødvendigvis er bedre, men at den fungerer på en helt annen måte. Pfc har også to vidt forskjellige måter å styre bensinsytemet på enten man har d-jetro eller ikke.

Fordelene med standalone foran piggyback:
- Direkte justering av turtallssperre
- Direkte justering av closed loop
- Fuel cut o.l. fjernes
- Større justerings muligheter totalt sett i hver tabell.
- I tillegg har pfc den fordelen at det er så bra map på den originalt, at den kan brukes uten noen som helst forandring opp til en god del mer effekt enn originalt.

Fordelen med piggyback er som du skriver at du bruker original ecu til f.eks aircondition, tomgang, diagnose osv...

Nå skal det også nevnes at de fleste datasprut kan kjøres som piggyback. Da får man fordelen fra begge verdener. Men dette er liktt vanskelig å få til med pfc grunnet plugin kontakten.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14 Des 2006 - 14:31 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Eivind2 skrev:
- Fuel cut o.l. fjernes

Dette kan EMU også gjøre.

Eivind2 skrev:

Sikker på dette? EMU har 16x16 maps

Eivind2 skrev:
- I tillegg har pfc den fordelen at det er så bra map på den originalt, at den kan brukes uten noen som helst forandring opp til en god del mer effekt enn originalt.

EMU kan jo kjøre orginal ECU sin map så da skulle man vel kunne si at dette gjelder den også?

Så kan jo jeg nevne noen av mulighetene på EMU så kan du se hva PFC har av tilsvarende muligheter ? (personlig kjenner jeg ikke PFC godt nok)

* en fysisk bryter som kan bytte mellom to helt forskjellige sett med maps
* mulighet til å styre en (muligens to) eksterne enheter som f.eks. el-vifter
* orginal pc-software med datalogging og kommunikasjonskabel følger med standard enheten
* map for å styre closed loop og NVCS
* launch control med mulighet for flat shift
* programmerbar beskyttelse mot overfueling ved åpen dumpventil
* turtallssperre med fuelcut eller tenningskutt (valgfritt)
* korreksjonsmap (tenning og bensin) for hastighet, akselrasjon, vanntemperatur, lufttemperatur og automatgir
* mulighet til å styre bensin for hver enkelt sylinder
* autotune funksjon om man har bredbåndslambda, legg inn A/F verdier i mappet og emanage justerer bensinmappet automatisk
* mulighet til å fjerne LMM

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14 Des 2006 - 23:56 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

EMU er og blir en piggyback. Om det finnes flere funksjoner enn i PFC eller ikke. Du er avhengig av originalhjernen, og de justeringer den gjør. Jeg stiller store spørsmål om hvordan dette fungerer med fuelkorrigeringsmap og tenningskorrigereing, når to enheter skal sloss om å gjøre det. Tviler ikke på at EMU er en bra enhet og fungerer greit til de fleste formål, men det gjør PFC også.

Blackadder skrev:
Eivind2 skrev:
- Fuel cut o.l. fjernes

Hvordan kan EMU fjærne disse funksjonene, spør av nyskjerrighet. Klipper man LMM og Turtallsledningene og lamdaen og fører disse via EMU som manipulerer signalene og sender dem til originalhjernen ?

Klipper man også dysekablene slik at EMU tar full kontroll over dysene eller er det LMM manipulering ?

Blackadder skrev:
Eivind2 skrev:

Power FC bruker 20x20 både for tenning og bensin. Disse mappunktene kan man justere som man vil. I tillegg beregner PFC i mellom disse punktene, slik at man i utgangspunktet teoretisk har 40x40, uten mulighet for å justere de som er mellom 2 punkter.

Blackadder skrev:
Eivind2 skrev:

EMU kan jo kjøre orginal ECU sin map så da skulle man vel kunne si at dette gjelder den også?

Jepp, men originalmappet er veldig magert i mellomregisteret, dette kan få katastrofale følger hvis man bruker EMU uten og korrigere. Dette problemet vil jo øke med økt ladetrykk.

Blackadder skrev:
Så kan jo jeg nevne noen av mulighetene på EMU så kan du se hva PFC har av tilsvarende muligheter ? (personlig kjenner jeg ikke PFC godt nok)

1 en fysisk bryter som kan bytte mellom to helt forskjellige sett med maps
2 mulighet til å styre en (muligens to) eksterne enheter som f.eks. el-vifter
3 orginal pc-software med datalogging og kommunikasjonskabel følger med standard enheten
4 map for å styre closed loop og NVCS
5 launch control med mulighet for flat shift
6 programmerbar beskyttelse mot overfueling ved åpen dumpventil
7 turtallssperre med fuelcut eller tenningskutt (valgfritt)
8 korreksjonsmap (tenning og bensin) for hastighet, akselrasjon, vanntemperatur, lufttemperatur og automatgir
9 mulighet til å styre bensin for hver enkelt sylinder
10 autotune funksjon om man har bredbåndslambda, legg inn A/F verdier i mappet og emanage justerer bensinmappet automatisk
11 mulighet til å fjerne LMM

Alt dette finnes ikke i PFC, men spørsmålet er jo hva man trenger, og når man trenger det. En del av disse funksjonene er farlige å bruke hvis man ikke vet hva man gjør.

1. Finnes ikke i Power FC.
2. Finnes ikke i Power FC
3. Kjøpes i tillegg, her er det også flere spennende prosjekter med PFC. Som kommer med alle funksjonene i listen her pluss mye mer. Men dette er ikke utviklet enda. EMU har ikke samme status som PFC, derfor er det ingen som gidder og utvikle tilleggsbokser til EMU.
4. Kan du forklare dette ? Har man ett eget mapp for å styre closed loop? PFC har justerbar O2 feedback.
5. Finnes i tilleggboks eller PFC pro. Men ett pluss til EMU her.
6. Kan ikke justeres på PFC, men den er automatisk og fungerer bra.
7. Finnes i PFC pro
8. Følgende kan korrigeres og justeres ang tenning og innsprøytning:

- Water temp correction (map med forskjellige vann temp)
- Accelrate injector (map med forskjellige rpm)
- Cranking (map med forskjellige vann temp)
- Inj vs Accel (TPS)
- Inj vs air temp and boost
- Inj vs water temp and boost
- Ign vs water temp
- Ign vs air temp
- Ign vs water (cool)
- Ign vs battery voltage
- Ign Dwell vs RPM
- Boost vs ign
- Inj lag time vs battery voltage

9. Finnes på PFC, i tillegg til at man kan justere lag tim for hver enkelt sylinder
10. Dette syntes jeg er en skummel funksjon, og ønsker den ikke.
11. Finnes på D-jetro

I tillegg kan jeg nevne følgende funksjoner:

- Mulighet for boostcontroller (justerbar)
- Varsel for LMM (justerbar)
- Varsel for Dyser (justerbar)
- Varsel for tenningsbank (justerbar)
- Justering av tomgang
- Justering av tomgang med AC
- Justering av VTC
- Justering av Air flow curves

Full kontroll over hvor man vil ha de 20 x 20 mappunktene i forhold til load og rpm.

Justering av LMM korrigering

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:03 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

Ser ut som du har gjort leksa di når det gjelder emu.

Men har noen innvendinger:

Blackadder skrev:
Eivind2 skrev:
- Fuel cut o.l. fjernes

Kan den?
-Emu har egen turtallsperre, men klarer den å fjerne den originale? Isåfall er jeg veldig nyskjerrig på hvordan den klarer det.
- Den kan ikke styre closed loop direkte. Det den gjør er å manipulere lambdasignalet, slik at man kan endre fuelkurven i closed loop. Du kan ikke koble ut closed loop med emu.
-Fuel cut kan fjernes med emu, men det er ved å manipulere signalet til lmm, slik som andre piggyback.

Eivind2 skrev:

Det er ikke antallet punkter jeg tenker på, men hvor mye man får justeret i hver celle. Dersom det ikke er gjort store endringer siden forrige modell er dette begrenset.

Eivind2 skrev:

Det originale nissan mapet kan ikke brukes til mye mer effekt enn originalt. Dermed må man mappe.

(Jeg kjenner ikke emu personlig, det er også derfor jeg er litt skeptisk til hvor godt den klarer disse funksjonene i praksis. Det blir ofte litt halvveis når man skal slåss mot original ecu.)
* en fysisk bryter som kan bytte mellom to helt forskjellige sett med maps
Dette har ikke pfc
* mulighet til å styre en (muligens to) eksterne enheter som f.eks. el-vifter
Dette har ikke pfc, forutenom boost control og funksjoner som org ecu har da, som ac, vtec osv.
* orginal pc-software med datalogging og kommunikasjonskabel følger med standard enheten
Dette har ikke pfc, men det kan kjøpes utenom. (ganske dyrt)
* map for å styre closed loop og NVCS
Har pfc
* launch control med mulighet for flat shift
Dette finnes kun på pro versjon av pfc.
* programmerbar beskyttelse mot overfueling ved åpen dumpventil
* turtallssperre med fuelcut eller tenningskutt (valgfritt)
kun fuel på pfc
* korreksjonsmap (tenning og bensin) for hastighet, akselrasjon, vanntemperatur, lufttemperatur og automatgir
Pfc har alt utenom hastighet og autogir
* mulighet til å styre bensin for hver enkelt sylinder
Har pfc
* autotune funksjon om man har bredbåndslambda, legg inn A/F verdier i mappet og emanage justerer bensinmappet automatisk
Kommer muligens i datalogit softwaren
* mulighet til å fjerne LMM
Får man kun på d-jetro

En stor fordel med emu, er jo selvsagt muligheten til å bruke den på stort sett de fleste motorer.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:04 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

Var visst en før meg der gitt. Bra med mer info...

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:14 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

Bra med info her, gitt. :)

Men, må si at jeg var ikke akkurat imponert over standardmappet på PFCen min, ihvertfall. Brukte MYE bensin og gikk helt rævva.. Slapp tenningskurve og überfeit blanding.. Dette kom veldig klart frem i dynoen også. Var _MYE_ å hente på skikkelig mapping..

Ellers er jeg knallfornøyd med PFC, og det skal bli spennende å prøve FC Datalogit til våren. :)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:24 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

TG1 skrev:
Bra med info her, gitt. :)

Men, må si at jeg var ikke akkurat imponert over standardmappet på PFCen min, ihvertfall. Brukte MYE bensin og gikk helt rævva.. Slapp tenningskurve og überfeit blanding.. Dette kom veldig klart frem i dynoen også. Var _MYE_ å hente på skikkelig mapping..

Ellers er jeg knallfornøyd med PFC, og det skal bli spennende å prøve FC Datalogit til våren. :)

Har null erfaring med standard map på ca18det. Men på sr20det og rb26dett er de iallefall meget bra.

Topp
 Profil Epost  

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:27 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Fant en veldig bra FAQ for PFC her:
http://paulr33.skylinesaustralia.com/docs/powerfc-faq/powerfc-faq.htm

Originale R33 GTR-felger og støtdempere ønskes kjøpt!

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 15 Des 2006 - 01:30 
Avlogget
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Brukerens avatar

Eivind2 skrev:
Har null erfaring med standard map på ca18det. Men på sr20det og rb26dett er de iallefall meget bra.

Vil ikke anbefale noen å kjøre med CA18-standardmappet. Brukte over 2 liter på mila på rolig småkjøring, og gikk som sagt fryktelig dårlig.
Godt mulig det er bedre på dem, ja, det aner jeg ikke. ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Lag nytt emne Svar på emnet  [ 189 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Påloggede brukere

Du kan ikke lage nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne poster i dette forumet
Du kan ikke legge til vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: